DEVAK - Tanıtım Broşürü

Günümüzde toplum içinde yer alan yeni bireylerin/çocukların toplum ile uyum sağlayabilmeleri, topluma yararlı olabilmeleri için gerekli bilgi ve davranışları öğrenip edinmeleri aileden başlayan ve çeşitli örgün eğitim süreçleri ile bütünlenen bir süreç olarak tanımlanabilir. Konunun uzmanı bilim insanları eğitim tarihinin geçmişini çok daha eski dönemlerden, MÖ 4-3. yüzyıl ile MS 3-4. yüzyılları kapsayan Antik dönemden başladığını düşünmektedirler. Eğitim ilk kez bu çağlarda ele alınan önemli bir tartışma konusu olmuştur. Sokrat, Aristo ve Eflatun başka olmak üzere birçok düşünür de eğitimin ne olduğu ve nasıl gerçekleşmesi gerektiği konusunda önemli düşünceler ileri sürmüşler. Jean-Jacques Rousseau’nun 1762 yılında yayımlanan “Émile, ou de l’éducation”/ ya da “Eğitime Dair” adlı eserinden bu yana eğitimin ne olduğu ve nasıl olması gerektiği günümüzde de üzerinde düşünülüp tartışılan bir konu olmayı sürdürüyor. Bertrand Russell da bir önceki yüz yılda eğitimin ne olduğu ve nasıl olması gerektiği üzerinde duran, toplumda yarışmacı düzeni körükleyerek sürdüren ve yarışmacı eğitim anlayışına karşı bireyi önceleyen bir öncü… Eğitim ile ilgili görüşünü de şöyle sıralamış: 1. Hiçbir şeyden hiçbir zaman emin olmayın. 2. Ortada olan gerçekleri gizleyerek bir yere varacağınızı sanmayın, hakikat er ya da geç ortaya çıkacaktır. 3. Başarılı olmak için asla düşünmenin önüne geçmeye çalışmayın. 4. Farklı fikirler karşısında, bu fikirler en yakınınızdan geliyor bile olsa, bu fikirlere karşı otorite kurmaya değil argümanlar üretmeye çalışın. Çünkü otorite kurarak kazanılan zaferler aldatıcı ve geçicidir. 5. Başkalarının kurmaya çalıştığı otoriteleri hoş görmeyin, çünkü her zaman farklı otorite odakları var olacaktır. 6. Zararlı olduğunu düşündüğünüz fikirleri güç yoluyla bastırmayı düşünmeyin, bunu fikirler zaten sizin yerinize yapacaktır. 7. Sıra dışı fikirlerden korkmayın, bugün genel kabul görmüş birçok fikir vaktiyle sıra dışı görülüyordu. 8. Pasif tartışmalar yerine entelektüel düşüncenin hazzına varmaya çalışın, düşünceye değer verdiğinizde, düşüncelerle tartıştığınızda daha kolay ve daha iyi anlaşılırsınız. 9. Doğrular sizin yararınıza olmasa dahi, her zaman dürüst olmaya azami ölçüde dikkat edin, hakikatin üstünü örtmek size daha fazla zarar verir. 10. Sahte bir cennette yaşayanların mutluluğuna gıpta etmeyin, bunun gerçek mutluluk olduğuna sadece aptallar inanır. Bu öneriler çağdaş bir eğitimin ön koşulları. Fakat gelişmiş kimi ülkelerde bile henüz tam anlamı ile benimsendiğini söylemek ne yazık ki pek mümkün değil. Eğitimi “mış” gibi sürdüren az gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler ise bu anlayıştan oldukça uzak. Bu durumdan kurtulabilmek de çağın gereklerini kavrayarak kendilerini eğitebilmiş olan geleceğin lider bireylerine düşüyor. [1] Bertrand Arthur William Russell (1872-1970), Britanyalı filozof, matematikçi, tarihçi ve toplum eleştirmeni. 67

RkJQdWJsaXNoZXIy MjIxMTc=